Instruktionsvideoer som støtte i den praktiske undervisning.
v. Niels Nielsen (DEPxxxxxxxxx)
Kontekst og læringsteoretisk problemstilling
Jeg er oprindeligt uddannet automekaniker og efter 12 år ude i branchen, er jeg nu ansat på
erhvervsskolen X, hvor jeg bl.a. underviser GF2-elever. Jeg har ofte mange elever på mine
hold, og det kan give en del uro i værkstedet, når jeg ikke kan nå rundt for at hjælpe dem
alle. Det er min erfaring, at eleverne hurtigt mister motivationen, når de går i stå i en
arbejdsproces. Omvendt kan der også opstå uro, når de hurtige elever er færdige og
begynder at kede sig.
Blandt andre Dohn & Johnsen (2010) og Carlsen & Krog (2012) peger på, at digitale
teknologier, især såkaldte web 2.0 teknologier, kan skabe motivation hos elever, hvis de
bliver brugt på en meningsfuld måde. Det er derfor min antagelse, at problemstillingen med
uro og manglende motivation kan imødekommes gennem anvendelse af digitale teknologier
i et eller andet omfang.
Både undervisningsdifferentiering og anvendelse af digitale teknologier er fokusområder i
vores lokale undervisningsplan (LUP), så i denne opgave vil jeg forsøge at komme med et
bud på et didaktisk forløb, der imødekommer problemstillingen og tilgodeser nogle af
forventningerne i LUP’en.
Valg af læringsteori
Jeg er inspireret af Illeris’ (2006) læingstrekant, hvor jeg isæ har fokuseret påindhold og
drivkraft. Herudover har jeg haft Hutters & Lundby’s (2014) faktorer, som påirker elevers
motivation og dermed rykker deres læing i en positiv retning, med i mine overvejelser.
Valg af didaktisk model
Jeg har valgt at benytte den eDidaktiske Overvejelsesmodel (Pasgaard, 2010) med fokus på
læringsmål, deltagernes forudsætninger og den konstruktivistiske læringsform, dvs. den
læringsform, hvor eleven arbejder selv med hjælp fra et materiale eller læreren. Herudover
trækker jeg også på flere aspekter fra eDifferentieringsmatrixen og Lunds (2015)
anbefalinger til instruktionsvideoer.
Valg af teknologi
● video, QR-koder, smartphone og padlet
Anvendt litteratur
Carlsen, D. & Krog, A. (2012). Kurt og Kubik-knægtene. Om brug af QR-koder i udviklingen
af et didaktisk design for undervisningen i arbejdsmiljø på en erhvervsskole. Hentet
(xx.xx.xx) fra
http://elyk.dk/wp-content/uploads/2014/04/ELYK-forskningsrapport-7-Lundsbjergcasen-0802
121.pdf
Dohn, N. B. & Johnsen, L. (2009). E-læring på Web 2.0. Samfundslitteratur. s. 13-37.
Duch, H. (2011). HVorfor er det så svært at undervisningsdifferentiere? Hentet (xx.xx.xx.) fra
http://www.emu.dk/sites/default/files/Hvorfor%20er%20det%20så%20svært%20at%20arbejd
e%20med%20undervisningsdifferentiering%20af%20Henriette%20Duch.pdf
Hutters, C. & Lundby, A. (2014). Læring, der rykker. Læring, motivation og deltagelse - set
fra elever og studerendes perspektiv. Hentet (xx.xx.xx) fra
http://www.cefu.dk/media/408880/l_ring__der_rykker.pdf
Illeris, K. (2006). Læring. Roskilde Universitetsforlag. s. 35-43
Lund, H.R. (2015). Flipped Classroom - Kom godt igang. Systime.
Pasgaard, N.J. (2010). Den eDidaktiske Overvejelsesmodel. Hentet (xx.xx.xx) fra
http://edidaktik.evidencenter.dk/Model/Model.html
Andre kilder
Link til eDifferentieringsmatrixen (hentet xx.xx.xx.):
http://www.ventures.dk/edifferentiering/index1.htm
Ingen kommentarer:
Send en kommentar