onsdag den 21. marts 2018

Eksempel på synopsis



Instruktionsvideoer som støtte i den praktiske undervisning.
 
v. Niels Nielsen (DEPxxxxxxxxx)
 
Kontekst og læringsteoretisk problemstilling
 
 
Jeg er oprindeligt uddannet automekaniker og efter 12 år ude i branchen, er jeg nu ansat på

erhvervsskolen X, hvor jeg bl.a. underviser GF2-elever. Jeg har ofte mange elever på mine

hold, og det kan give en del uro i værkstedet, når jeg ikke kan nå rundt for at hjælpe dem

alle. Det er min erfaring, at eleverne hurtigt mister motivationen, når de går i stå i en

arbejdsproces. Omvendt kan der også opstå uro, når de hurtige elever er færdige og

begynder at kede sig.

Blandt andre Dohn & Johnsen (2010) og Carlsen & Krog (2012) peger på, at digitale

teknologier, især såkaldte web 2.0 teknologier, kan skabe motivation hos elever, hvis de

bliver brugt på en meningsfuld måde. Det er derfor min antagelse, at problemstillingen med

uro og manglende motivation kan imødekommes gennem anvendelse af digitale teknologier

i et eller andet omfang.

Både undervisningsdifferentiering og anvendelse af digitale teknologier er fokusområder i

vores lokale undervisningsplan (LUP), så i denne opgave vil jeg forsøge at komme med et

bud på et didaktisk forløb, der imødekommer problemstillingen og tilgodeser nogle af

forventningerne i LUP’en.
 
Valg af læringsteori
 
 
Jeg er inspireret af Illeris’ (2006) læingstrekant, hvor jeg isæ har fokuseret påindhold og

drivkraft. Herudover har jeg haft Hutters & Lundby’s (2014) faktorer, som påirker elevers

motivation og dermed rykker deres læing i en positiv retning, med i mine overvejelser.
 
Valg af didaktisk model
 
 
Jeg har valgt at benytte den eDidaktiske Overvejelsesmodel (Pasgaard, 2010) med fokus på

læringsmål, deltagernes forudsætninger og den konstruktivistiske læringsform, dvs. den
 
læringsform, hvor eleven arbejder selv med hjælp fra et materiale eller læreren. Herudover



trækker jeg også på flere aspekter fra eDifferentieringsmatrixen og Lunds (2015)

anbefalinger til instruktionsvideoer.
 
Valg af teknologi
 
 
● video, QR-koder, smartphone og padlet
 
Anvendt litteratur
 
 
Carlsen, D. & Krog, A. (2012). Kurt og Kubik-knægtene. Om brug af QR-koder i udviklingen

af et didaktisk design for undervisningen i arbejdsmiljø på en erhvervsskole. Hentet

(xx.xx.xx) fra
 
http://elyk.dk/wp-content/uploads/2014/04/ELYK-forskningsrapport-7-Lundsbjergcasen-0802

121.pdf
 
 
Dohn, N. B. & Johnsen, L. (2009). E-læring på Web 2.0. Samfundslitteratur. s. 13-37.

Duch, H. (2011). HVorfor er det så svært at undervisningsdifferentiere? Hentet (xx.xx.xx.) fra
 
http://www.emu.dk/sites/default/files/Hvorfor%20er%20det%20så%20svært%20at%20arbejd

e%20med%20undervisningsdifferentiering%20af%20Henriette%20Duch.pdf
 
 
Hutters, C. & Lundby, A. (2014). Læring, der rykker. Læring, motivation og deltagelse - set

fra elever og studerendes perspektiv. Hentet (xx.xx.xx) fra
 
http://www.cefu.dk/media/408880/l_ring__der_rykker.pdf
 
 
Illeris, K. (2006). Læring. Roskilde Universitetsforlag. s. 35-43

Lund, H.R. (2015). Flipped Classroom - Kom godt igang. Systime.

Pasgaard, N.J. (2010). Den eDidaktiske Overvejelsesmodel. Hentet (xx.xx.xx) fra
 
http://edidaktik.evidencenter.dk/Model/Model.html
 
 
Andre kilder
 
 
Link til eDifferentieringsmatrixen (hentet xx.xx.xx.):
 
http://www.ventures.dk/edifferentiering/index1.htm

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

https://motor-blokken.blogspot.dk/